loading...
بیت الرضا
کانال یاب
admin بازدید : 279 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)
سوال :

ما جمعي از جوانان در يکي از شهرهاي مرزي ايران هستيم که قصد برگزاري مراسم عزاداري حضرت سيدالشّهداء«سلام‌الله‌عليه»را داريم. از اين جهت از جنابعالی استدعا داریم که با توجه به فرارسيدن  ماه محرم، توصیه‌های اخلاقی درمورد اهمیت ماه محرم و عزاداري و نيز نحوۀ عزاداری را به ما هدیه کنید.

   

 

admin بازدید : 428 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)
سوال:

جوانی هستم که در همه امور زندگی به بن بست رسیده ام. در درسم در آستانه اخراجی هستم. بیکار هم هستم، فقط کارم خوردن و خوابیدن شده است. نه حوصله کار دارم و نه حال درس و دارم دق می کنم. به بن بست رسیده ام و بعید می دانم قابل اصلاح باشم. چه کنم؟

   

 

admin بازدید : 626 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (0)

استفتائات جديد

توجه:

استفتائات جديد متشكل از مجموعه استفتائات غيرتكرارى است كه قابل استفاده عموم بوده و توسط دفتر استفتائات تنظيم مى‌شود و هر از چندى (بدون توجه به تاريخ پاسخگويى‌ كه ممكن است بيش از يكى دو سال هم باشد) در پايگاه اطلاع‌رسانى قرار مى‌گيرد.   (بخش فقهى پايگاه)


جديدترين استفتائات

 


جديدترين استفتائات

 

وديعه مسكن 
س: آيا وديعه اجاره مسکن از مستثنيات دَين محسوب مى‌شود يا خير؟ چنانچه فردى وديعه اجاره ملکِ مسکونى را پرداخته است و اگر اين وديعه توقيف شود بى‌‌سرپناه مى گردد، مى‌تواند از مصابق مستثنيات دَين محسوب شود يا خير؟
ج) اگر توقيف وديعه مسکن موجب شود که مستأجر را از خانه استيجارى بيرون کنند و بى‌‌سرپناه شود، وديعه مسکن نيز حکم خانه مسکونى را دارد و از مستثنيات دَين است.

ژلاتين حيوان ذبح نشده 
س: آيا ژلاتين‌هاى تهيه شده از اجزاى حيوانات حلال گوشت که ذبح شرعى نشده‌اند، حلال شمرده مى‌شود؟
ج) ژلاتين‌هاى تهيه شده از استخوان‌ حيوان‌هاى حلال گوشت که ذبح شرعى نشده‌اند، چنانچه ظاهر استخوان را قبل از تبديل به ژلاتين تطهير کنند پاک و حلال‌اند، اما ژلاتين‌هاى تهيه شده از پوست حيوانات حلال گوشت که ذبح شرعى نشده‌اند، نجس و حرام است.

تحقق استحاله در ژلاتين 
س: آيا ژلاتين تهيه شده از اجزاى حيوانات حرام گوشت، به دليل چندين بار تغيير و تحول کلى، مشمول استحاله مى‌گردد؟
ج) تحقق استحاله محرز نيست، لذا ژلاتين‌هاى تهيه شده از اجزاء حيوانات حرام گوشت حرام‌اند.

انجام طواف در سازه جديد دور کعبه 
س: با توجه به ايجاد سازه موقت در اطراف کعبه در دو طبقه که طبقه اول آن برابر با وسط کعبه قرار دارد، طواف در طبقه اول و دوم اين سازه از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
ج) در فرض سؤال طواف در طبقه اول صحيح است ولى در طبقه دوم محل اشكال است، و براى افراد ناتوان كه ناچار از طواف در طبقه دوم مى‌باشند، احتياط اين است كه علاوه بر آن نايب نيز بگيرند.

اجرت دريافتى حج و نماز و روزه سا‌ل‌هاى بعد 
س: شخصى متعهد شده است که در سال بعد حج نيابتى انجام دهد لکن کل مبلغ را هنگام قرارداد دريافت مى‌کند همچنين فرد ديگرى تعهد نموده است که کارى را در آينده ولو در سال‌هاى بعد انجام دهد همانند انجام صوم و صلاة استيجارى و انجام برخى از قراردادهاى کارى که طى چند سال بايد انجام گيرد حال اگر اين شخص اجرت کارش را در همان ابتدا دريافت کند و هنگام سال خمسى او فرا رسد لکن هنوز عمل را انجام نداده است آيا به اين پول خمس تعلق مى‌گيرد و يا به اين دليل که هنوز کار را انجام نداده است و يا به خاطر اينکه وقت انجام کار سال بعد و يا سا‌ل‌هاى بعد مى‌باشد درآمد «سالِ قرارداد» و دريافت پول محسوب نمى‌شود و خمس ندارد.
ج) صدق فائده بر اجرت حجى که هنوز آن را انجام نداده و نيز بر اجرت صوم و صلاتى که  قرار است در سال بعد انجام دهد، معلوم نيست و نمى‌توان آن را از ارباح سال جارى دانست، پس خمس در آن واجب نيست.

وقت زكات كشمش
س: خواهشمند است نظر مبارک را در خصوص وقت تعلّق زکات به کشمش بيان فرماييد.
ج) زکات کشمش در هنگامى واجب مى‌شود که بر آن انگور گفته شود و پيش از آن زکات تعلّق نمى‌گيرد.


ماهى در تور صيّاد
س: ماهيانى که در داخل آب و در تور صيّاد مرده‌اند آيا حلال مى‌باشند؟ 
ج) ماهى که در داخل تور صيّادى مى‌ميرد حلال است.

ملاك وطن جديد براى اقامت هفت هشت سال 

س: آيا براى صدق وطن، قصد و بناى زندگى به مدت هفت، هشت سال لازم است و يا صرف اقامت اين مدت ولو بدون قصد زندگى کفايت مى‌کند؟ يعنى اگر مثلاً پنج سال در شهرى اقامت داشت بدون اينکه از اول بداند چند سال خواهد ماند و بعد تصميم بگيرد دو سال ديگر در آن شهر زندگى کند، اين امر براى صدق وطن کفايت مى‌کند؟ 
ج) اگر در طول اين مدت همواره ترقّب و احتمال خروج از اين محل را داشته است، صدق وطن مشکل است ولى اگر از اول بناى ماندن در آنجا را و لو بدون تعيين زمان داشته و مثلاً پنج سال بر اين حال گذشته است و اکنون قصد دارد دو سه سال ديگر هم بماند ظاهر آن است که بر اين شخص، مسافر صدق نمى‌کند و اين وضعيت براى صدق وطن کافى است.
admin بازدید : 483 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

س 9: آيا تقليد از مجتهدى که متصدى مقام مرجعيت نبوده و رساله عمليه هم ندارد، جايز است؟

ج: در صحّت‏ تقليد از مجتهد جامع‌الشرايط، تصدّى مرجعيت يا داشتن رساله عمليه شرط نيست، لذا اگر براى مکلّفى که قصد تقليد از او را دارد، ثابت شود که وى مجتهد جامع‌الشرايط است، تقليد اشکال ندارد.

س 10: آيا تقليد از کسى که در يکى از ابواب فقه مثل نماز و روزه به درجه‌ى اجتهاد رسيده، جايز است؟

ج: فتوا
ى مجتهد متجزّى که تنها در برخى ابواب فقهى داراى فتوا و نظر اجتهادى است براى خودش حجت است، ولى جواز تقليد ديگران از او محل اشکال است؛ اگر چه جواز آن بعيد نيست.

س 11: آيا تقليد از علماى کشورهاى ديگر که دسترسى به آنان امکان ندارد، جايز است؟

ج: در تقليد از مجتهد جامع‏الشرايط شرط نيست که مجتهد اهل کشور مکلّف و يا ساکن در محل سکونت او باشد.

س 12: آيا عدالت معتبر در مجتهد و مرجع تقليد با عدالت معتبر در امام جماعت از حيث شدّت و ضعف تفاوت دارد؟

ج: با توجه به حسّاسيّت و اهميت منصب مرجعيت در فتوا، بنا بر احتياط واجب، شرط است که مجتهدِ مرجع تقليد علاوه بر عدالت، قدرت تسلّط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنيا نداشته باشد.

س 13: اين که گفته مى‏شود بايد از مجتهدى تقليد نمود که عادل باشد، مقصود از عادل چه کسى است؟

ج: عادل کسى است که پرهيزگارى او به حدى رسيده باشد که از روى عمد مرتکب گناه نشود.

س 14: آيا اطلاع از اوضاع زمان و مکان از شرايط اجتهاد است؟

ج: ممکن است اين شرط در بعضى از مسائل دخيل باشد.

س 15: بنا بر نظر حضرت امام راحل(قدّس‏سرّه) مرجع تقليد بايد علاوه بر علم به احکام عبادات و معاملات، نسبت به همه امور سياسى، اقتصادى، نظامى، اجتماعى و رهبرى، عالم و آگاه باشد. ما در گذشته مقلّد حضرت امام بوديم، بعد از رحلت ايشان با راهنمايى تعدادى از علما و تشخيص خودمان لازم دانستيم به جنابعالى رجوع نموده و از شما تقليد کنيم تا بين مرجعيت و رهبرى جمع کرده باشيم، نظر شما در اين مورد چيست؟

ج: شرايط صلاحيت مرجعيت تقليد، در تحرير الوسيله و رساله‏هاى ديگر به تفصيل ذکر شده است، و تشخيص فرد شايسته تقليد موکول به نظر خود مکلّف است.

س 16: آيا در تقليد، اعلمّيت مرجع شرط است يا خير؟ معيار و ملاک ‏اعلميّت‏ چيست؟

ج: در مسائلى که فتواى اعلم با فتواى غير اعلم اختلاف دارد، احتياط آن است که از اعلم تقليد کند و ملاک اعلميت اين است که آن مرجع نسبت به ساير مراجع قدرت بيشترى بر شناخت حکم الهى داشته باشد و بهتر بتواند احکام شرعيه را از أدلّه استنباط کند و همچنين نسبت به اوضاع زمان خود به مقدارى که در تشخيص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهى مؤثر است، آگاه‏تر باشد.

س 17: آيا تقليد کسى که از جهت احتمال عدم وجود شرايط معتبر تقليد در مجتهد اعلم، از مجتهد غير اعلم تقليد کرده است، محکوم به بطلان است؟

ج: بنا بر احتياط، تقليد از غير اعلم در مسائل مورد اختلاف، به مجرد احتمال عدم وجود شرايط معتبر در اعلم، جايز نيست.

س 18: اگر ثابت شود که تعدادى از علما در بعضى از مسائل اعلم هستند، يعنى هر کدام از آنان در مسأله معيّنى اعلم باشند، آيا تقليد از هر يک از آنان جايز است؟

ج: تبعيض در تقليد اشکال ندارد و اگر اعلميّت هر يک از آنان در مسائلى که مکلف بنا دارد در آن مسائل از او تقليد کند محرز شود، بنا بر احتياط، تبعيض در تقليد در صورت اختلاف فتوا در مسائل مورد نياز مقلّد، واجب است.

س 19: آيا با وجود اعلم، تقليد از غير اعلم جايز است؟

ج: در مسائلى که فتواى غير اعلم مخالفِ فتواى اعلم نباشد، رجوع به غير اعلم اشکال ندارد.

س 20: نظر جنابعالى در اشتراط اعلميت مرجع تقليد چيست و دليل آن کدام است؟

ج: در صورت تعدّد فقهاى جامع‌الشرايط و اختلاف آنان در فتوا، بنا بر احتياط واجب، مکلّف بايد از اعلم تقليد نمايد، مگر آنکه احراز شود که فتواى وى مخالف احتياط است و فتواى غير اعلم موافق با احتياط. و دليل وجوب تقليد از اعلم بناى عقلا و حکم عقل است، زيرا که اعتبار فتواى اعلم براى مقلد يقينى و اعتبار قول غير اعلم احتمالى است.

س 21: از چه کسى بايد تقليد کنيم؟

ج: از مجتهدى که جامع شرايطِ فتوا و مرجعيت است، و بنا بر احتياط بايد اعلم هم باشد.

س 22: آيا تقليد ابتدايى از ميّت جايز است؟

ج: در تقليد ابتدايى، احتياط در تقليد از مجتهد زنده و اعلم نبايد ترک شود.

س 23: آيا تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت، متوقف بر تقليد از مجتهد زنده است؟

ج: تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت يا بقا‏ بر تقليد او بايد به تقليد از مجتهد زنده و اعلم باشد.

admin بازدید : 443 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

س 1: آيا تقليد، صرفاً يک مسأله عقلى است يا ادلّه شرعى نيز دارد؟

ج: تقليد، ادلّه شرعى دارد و عقل نيز حکم مى‏کند که شخص ناآگاه به احکام دين بايد به مجتهد جامع‌الشرايط مراجعه کند.

س 2: به نظر شريف حضرتعالى، عمل به احتياط بهتر است يا تقليد؟

ج: چون عمل به احتياط مستلزم شناسايى موارد و چگونگى احتياط و صرف وقت بيشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دين از مجتهد جامع‏الشرايط تقليد کند.

س 3: قلمرو احتياط در احکام دين در بين فتاواى فقها چه اندازه است؟ آيا رعايت آراى فقيهان گذشته نيز لازم است؟

ج: مراد از احتياط در موارد آن، رعايت همه احتمالات فقهى است؛ به‌طورى که مکلّف مطمئن شود که به وظيفه خود عمل کرده است.

س 4: دخترم به زودى به سن تکليف مى‏رسد و بايد براى خود مرجع تقليدى انتخاب کند، اما درک مسأله تقليد براى او دشوار است، وظيفه ما نسبت به او چيست؟

ج: اگر وى به تنهايى نمى‏تواند وظيفه شرعى خود را در اين‌باره تشخيص دهد، وظيفه شما ارشاد و راهنمايى اوست.

س 5: نزد فقها معروف است که تشخيص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظيفه مجتهد تشخيص حکم است، ولى در عين حال مجتهدين در بسيارى موارد، در تشخيص موضوعات احکام نيز اظهار نظر مى‏کنند، آيا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نيز واجب است؟

ج: تشخيص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخيص موضوع واجب نيست، مگر آنکه به آن تشخيص اطمينان پيدا کند و يا موضوع از موضوعاتى باشد که تشخيص آن نياز به استنباط دارد.

س 6: آيا کسى که در آموختن احکام دينىِ مورد نياز خود کوتاهى مى‏کند، گناهکار است؟

ج: اگر نياموختن احکام به ترک واجب يا ارتکاب حرام بيانجامد، گناهکار است.

س 7: گاهى از افراد کم اطلاع از مسائل دينى درباره مرجع تقليد شان پرسش مى‏شود، مى‏گويند نمى‏دانيم، يا اظهار مى‏دارند که از فلان مجتهد تقليد مى‏کنيم، ولى عملاً التزامى به خواندن رساله آن مجتهد و عمل به فتاواى او ندارند، اعمال اين‌گونه افراد چه حکمى دارد؟

ج: اگر اعمال آنان موافق احتياط يا مطابق با واقع يا با نظر مجتهدى باشد که وظيفه دارند از او تقليد کنند، محکوم به صحّت‏ است.

س 8: با توجه به اينکه در مسائلى که مجتهد اعلم قائل به وجوب احتياط است، مى‏توانيم به مجتهد اعلم بعد از وى مراجعه کنيم، اگر اعلم بعد از او نيز قائل به وجوب احتياط در مسأله باشد، آيا رجوع به اعلم بعد از او جايز است؟ و اگر فتواى مجتهد سوم هم همان‌گونه بود، آيا مى‏توان به اعلم بعد از آنان مراجعه کرد؟ و همينطور...، لطفاً اين مسأله را توضيح دهيد.

ج: در مسائلى که مجتهد اعلم فتوا ندارد، رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتياط نکرده است و فتواى صريح دارد، با رعايت ترتيب الاعلم فالاعلم، اشکال ندارد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • کانال یاب
  • هیئت فرهنگی مذهبی قمر بنی هاشم (ع) مرند
  • ان سی چت| چت شلوغ | ققنوس چت
  • منجی آخر
  • هیأت مذهبی روضة الزهرا(س)_تربت حیدریه
  • سیر تا پیاز عاشورا
  • وبسایت رسمی قاب تلاوت
  • چهارده انوار الهی
  • چهارده انوار الهی
  • ولایتمداران عاشورایی
  • سایت ظفرمند
  • سایت ظفرمند
  • سایت ظفرمند
  • مجمع حیدریون شهرستان میبد
  • راسخون 313
  • قرآن نفس میکشد
  • پایگاه اینترنتی شیعه آباد
  • مهدی جانان
  • نهرروز مطالب مذهبی و سخن بزرگا
  • ازولادت تا شهادت امام علی علیه السلام
  • هیأت مهدی آل محمد (ص) شهرستان تاکستان
  • وبلاگ راحت روح
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده خودآموز انگلیسی
  • اسلام-تشیع
  • لاله ها
  • وبلاگ لاله ها
  • جلسه قاسم ابن الحسن ع مشهد
  • پيشگيري بلاگ
  • وبسایت علمی فرهنگی آموزشی مهدی
  • آموزش نوین مداحی
  • فوریت های پزشکی
  • فوریت های پزشکی
  • (منتظران ظهور حضرت مهدی (عج
  • نماز کلید بهشت
  • گروه تبلیغی فاطمیون
  • سبک مداحی
  • پایگاه بچه بسیجی ها
  • ??????
  • پایگاه بسیج شهید فهمیده سراب
  • وبلاگ نماز
  • هیئت شیفتگان حسینی ملایر
  • سایت مذهبی باد صبا
  • مهدویت و انظار
  • بهترین وبلاگ مذهبی
  • خرید اینترنتی آسان
  • وبلاگ عاشقونه _✮ ❤ ✸عشق و هوس ✸ ❤ ✮
  • هیأت نما
  • به سوی ظهور
  • به سوی ظهور
  • هیات رهپویان وصال بهبهان
  • دانلود تلاوت كوتاه مجلسي
  • قدمی برای ظهور
  • قرارگاه سایبری عمار
  • عترت طاهرین
  • پایگاه اینترنتی عترت طاهرین
  • بیت الرضا
  • خرید شارژ ارزان
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1158
  • کل نظرات : 107
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 125
  • آی پی امروز : 75
  • آی پی دیروز : 98
  • بازدید امروز : 101
  • باردید دیروز : 237
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 338
  • بازدید ماه : 338
  • بازدید سال : 57,247
  • بازدید کلی : 2,506,476