هر روز که میخواستم از خانه بروم بیرون، با پدر و مادرم سر لباس پوشیدن بحث داشتم.
پدرم میگفت: " آخه پسر این چه لباس هاییه که تو میپوشی، مگه قحطی پارچه اومده که شما جوونا این لباسای تنگ و کوتاه رو میپوشید؟
آخه قباحت داره، خوب و بدی گفتن، حروم و حلالی گفتن."
سر که برمی گرداندم، از آن طرف صدای مادرم میآمد، که با ناراحتی میگفت:
" شما پسرا خدا نکنه پولتون روی زمین بیفته و بخواهید آن رو از روی زمین بردارید، اونوقته که همه دل و رودتون می ریزه بیرون "
اما این دفعه دیگر از این بحثها خسته شده بودم؛ در راه مدرسه، تصمیم گرفتم برای اینکه واقعاً بفهمم پوشیدن این تیشرتهایی که یک کم هم کوتاه است، از نظر شرعی اشکال دارد یا نه، بروم پیش مربی تربیتی مدرسهمان و این سوال را از ایشان بپرسم.
اگر در جایی پوشیدن لباس آستین کوتاه باعث مفسدهی خاص شود، اجتناب از آن واجب است. بحث دوم در مورد پوشیدن لباسهایی است که این روزها شما پسرها میپوشید و بعضاً قسمتهای دیگر بدن مثلاً شکمتان معلوم میشود
![](http://mzb.ir/uploads/posts/2012-08/1345267974_135213911881712462271852102282332172342727187.jpg)
![](http://mzb.ir/uploads/posts/2012-08/1345269694_118216177211882296958351084072215201234224.jpg)
از رسول خدا صلی الله علیه واله پرسیدند: چرا پیش از نماز اذان و اقامه مستحب است، ولی در مورد عبادات دیگر چنین نیست؟
حضرت فرمود: به خاطر این که نماز، شبیه حالتهای مختلف انسان در قیامت است. اذان به «نفخه ی اوّل» شباهت دارد که با نفخه ی اوّل (و دمیدن اسرافیل در صور) همه ی مردم می میرند و از همین جاست که نشستن و سجده کردن بعد از اذان، مستحب است، (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاک و زمین است) و اقامه ی نماز، شبیه «نفخه ی دوّم» است (که با دمیدن اسرافیل در صور، در مرتبه ی دوّم، مردگان زنده می شوند) که خدای متعال فرمود: «وَاستَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَّکانٍ قَرِیبٍ»1 و گوش فراده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می دهد.
![](http://mzb.ir/uploads/posts/2012-08/1345270051_451869213913255342315249226122233182175.jpg)
نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام زمان علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود، و در زمان ما که امام علیه السلام غایب است مستحب می باشد. و احتیاط واجب آن است که آن را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد.
و چنانچه ولی فقیه یا مأذون از طرف او اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.
وقت نماز عید قربان از اول آفتاب روز عید است تا ظهر.
مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار
کنند و زکات فطره را هم بدهند بعد از نماز عید را بخوانند.
![](http://img.tebyan.net/big/1391/08/36897520719523810950981431536534858123.jpg)
فلسفه به وجود آمدن این محافل بر همگان واضح و مبرهن است اما گذشت زمان و دور شدن از زمان وقوع هر جریانی، دور شدن از فلسفه و اهداف را طبیعی جلوه میدهد. لذا در گذر تاریخ بارها و بارها شخصیتهای بزرگ زنگ بیدار باش زده و همگان را دوباره به صراط اصلی رهنمون ساختهاند.
بنابراین لازم به نظر میرسد گروهی كارشناس همواره با دقت آسیبهای مجالس عزا را شناسایی و به همگان اطلاع دهند.
در مقالات قبلی چند مورد از آسیبهای مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را بررسی کردیم در این مقاله نیز به نکات دیگری در این مورد اشاره می کنیم:
1ـ مورد مهم دیگری كه نباید آن را نادیده گرفت، ابزاری شدن محافل عزاداری سالار شهیدان است.