توجه:
استفتائات جديد متشكل از مجموعه استفتائات غيرتكرارى است كه قابل استفاده عموم بوده و توسط دفتر استفتائات تنظيم مىشود و هر از چندى (بدون توجه به تاريخ پاسخگويى كه ممكن است بيش از يكى دو سال هم باشد) در پايگاه اطلاعرسانى قرار مىگيرد. (بخش فقهى پايگاه)
جديدترين استفتائات
جديدترين استفتائات
وديعه مسكن
ژلاتين حيوان ذبح نشده
س: آيا وديعه اجاره مسکن از مستثنيات دَين محسوب مىشود يا خير؟ چنانچه فردى وديعه اجاره ملکِ مسکونى را پرداخته است و اگر اين وديعه توقيف شود بىسرپناه مى گردد، مىتواند از مصابق مستثنيات دَين محسوب شود يا خير؟
ج) اگر توقيف وديعه مسکن موجب شود که مستأجر را از خانه استيجارى بيرون کنند و بىسرپناه شود، وديعه مسکن نيز حکم خانه مسکونى را دارد و از مستثنيات دَين است.
ج) اگر توقيف وديعه مسکن موجب شود که مستأجر را از خانه استيجارى بيرون کنند و بىسرپناه شود، وديعه مسکن نيز حکم خانه مسکونى را دارد و از مستثنيات دَين است.
ژلاتين حيوان ذبح نشده
س: آيا ژلاتينهاى تهيه شده از اجزاى حيوانات حلال گوشت که ذبح شرعى نشدهاند، حلال شمرده مىشود؟
ج) ژلاتينهاى تهيه شده از استخوان حيوانهاى حلال گوشت که ذبح شرعى نشدهاند، چنانچه ظاهر استخوان را قبل از تبديل به ژلاتين تطهير کنند پاک و حلالاند، اما ژلاتينهاى تهيه شده از پوست حيوانات حلال گوشت که ذبح شرعى نشدهاند، نجس و حرام است.
تحقق استحاله در ژلاتين
س: آيا ژلاتين تهيه شده از اجزاى حيوانات حرام گوشت، به دليل چندين بار تغيير و تحول کلى، مشمول استحاله مىگردد؟
ج) تحقق استحاله محرز نيست، لذا ژلاتينهاى تهيه شده از اجزاء حيوانات حرام گوشت حراماند.
ج) ژلاتينهاى تهيه شده از استخوان حيوانهاى حلال گوشت که ذبح شرعى نشدهاند، چنانچه ظاهر استخوان را قبل از تبديل به ژلاتين تطهير کنند پاک و حلالاند، اما ژلاتينهاى تهيه شده از پوست حيوانات حلال گوشت که ذبح شرعى نشدهاند، نجس و حرام است.
تحقق استحاله در ژلاتين
س: آيا ژلاتين تهيه شده از اجزاى حيوانات حرام گوشت، به دليل چندين بار تغيير و تحول کلى، مشمول استحاله مىگردد؟
ج) تحقق استحاله محرز نيست، لذا ژلاتينهاى تهيه شده از اجزاء حيوانات حرام گوشت حراماند.
انجام طواف در سازه جديد دور کعبه
س: با توجه به ايجاد سازه موقت در اطراف کعبه در دو طبقه که طبقه اول آن برابر با وسط کعبه قرار دارد، طواف در طبقه اول و دوم اين سازه از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
ج) در فرض سؤال طواف در طبقه اول صحيح است ولى در طبقه دوم محل اشكال است، و براى افراد ناتوان كه ناچار از طواف در طبقه دوم مىباشند، احتياط اين است كه علاوه بر آن نايب نيز بگيرند.
اجرت دريافتى حج و نماز و روزه سالهاى بعد
س: شخصى متعهد شده است که در سال بعد حج نيابتى انجام دهد لکن کل مبلغ را هنگام قرارداد دريافت مىکند همچنين فرد ديگرى تعهد نموده است که کارى را در آينده ولو در سالهاى بعد انجام دهد همانند انجام صوم و صلاة استيجارى و انجام برخى از قراردادهاى کارى که طى چند سال بايد انجام گيرد حال اگر اين شخص اجرت کارش را در همان ابتدا دريافت کند و هنگام سال خمسى او فرا رسد لکن هنوز عمل را انجام نداده است آيا به اين پول خمس تعلق مىگيرد و يا به اين دليل که هنوز کار را انجام نداده است و يا به خاطر اينکه وقت انجام کار سال بعد و يا سالهاى بعد مىباشد درآمد «سالِ قرارداد» و دريافت پول محسوب نمىشود و خمس ندارد.
ج) صدق فائده بر اجرت حجى که هنوز آن را انجام نداده و نيز بر اجرت صوم و صلاتى که قرار است در سال بعد انجام دهد، معلوم نيست و نمىتوان آن را از ارباح سال جارى دانست، پس خمس در آن واجب نيست.
وقت زكات كشمش
س: خواهشمند است نظر مبارک را در خصوص وقت تعلّق زکات به کشمش بيان فرماييد.
ج) زکات کشمش در هنگامى واجب مىشود که بر آن انگور گفته شود و پيش از آن زکات تعلّق نمىگيرد.
ماهى در تور صيّاد
س: ماهيانى که در داخل آب و در تور صيّاد مردهاند آيا حلال مىباشند؟
ج) ماهى که در داخل تور صيّادى مىميرد حلال است.
ملاك وطن جديد براى اقامت هفت هشت سال
س: آيا براى صدق وطن، قصد و بناى زندگى به مدت هفت، هشت سال لازم است و يا صرف اقامت اين مدت ولو بدون قصد زندگى کفايت مىکند؟ يعنى اگر مثلاً پنج سال در شهرى اقامت داشت بدون اينکه از اول بداند چند سال خواهد ماند و بعد تصميم بگيرد دو سال ديگر در آن شهر زندگى کند، اين امر براى صدق وطن کفايت مىکند؟
ج) اگر در طول اين مدت همواره ترقّب و احتمال خروج از اين محل را داشته است، صدق وطن مشکل است ولى اگر از اول بناى ماندن در آنجا را و لو بدون تعيين زمان داشته و مثلاً پنج سال بر اين حال گذشته است و اکنون قصد دارد دو سه سال ديگر هم بماند ظاهر آن است که بر اين شخص، مسافر صدق نمىکند و اين وضعيت براى صدق وطن کافى است.
منبع : http://www.leader.ir/