آیا موسیقی در اسلام حرام است؟
امام صادق در این رابطه می فرماید:
خانه ي غنا و موسیقی از نزول مصيبتي دردناک در آن ايمن نتوان بود و دعا
در آن خانه به اجابت نرسد و فرشته داخل آن خانه نشود. (وسايل الشيعه ،
ج17، ص 303)
رسول اکرم (ص):در ضمن حديث مناهي فرمودند : شما را از بازي
با نرد وشطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنين خريد و
فروش آنها نهي ميکنم. منبع:ترجمه من لا يحضره الفقيه جلد 5صفحه
308
امام صادق (ع):هنگامي که آدم(ع)از دنيا رفت ابليس و قابيل از
مرگ او اظهار شادماني کردند و در زمين به هم پيوستند براي همين
شيطان اولين آلت موسيقي را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به
نواختن کرد و قابيل با شنيدن نواي ساز شيطان اقدام به خوانندگي نمود
پس هرچه در زمين از اين قبيل وسائل باشد که مردم از آن لذت ميبرند
از همان زمان منشإ مي گيرد . منبع: فروع کافي جلد
صفحه 431
حکم موسیقی از زبان مراجع تقلید
آیتالله العظمی خامنهای
سؤال: ملاک تمییز موسیقى حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقى کلاسیک حلال است، بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید؟
پاسخ: هر موسیقى که به نظر عرف موسیقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىکند که موسیقى کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسیقى این گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.
سؤال: منظور از موسیقى مطرب ولهوى چیست؟ و راه تشخیص موسیقى مطرب و لهوى از غیر آن چیست؟
پاسخ: موسیقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ویژگیهایى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور کرده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
آیتالله العظمی سیستانی
سؤال: گوش دادن به موسیقى چه مرد خواننده آن باشد وچه زن وهمچنین داخلى باشد ویا توسط خواننده هاى خارج از کشور باشد چه ایرانى باشد وچه به زبان غیر ایرانى چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جایز نیست.
سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسیقى هاى اصیل سنتى چیست؟
پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو و لعب (مجالس عیاشى وخوشگذرانى) باشد جایز نیست.
آیتاللهالعظمی وحید خراسانی
سؤال: آیا شنیدن موسیقی که ملایم یا غمگین است یعنی مناسب مجالس لهو و لعب نیست حرام است یا نه؟
پاسخ: استماع موسیقی که با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته میشود، در صورتیکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته میشود، در صورتیکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.
* آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
سؤال: حکم وسائل طرب از قبیل تار، سه تار، سنتور، عود، تنبور، قانون، قیچک، کمانچه، نی، تنبک، دف، پیانو، ویلا، کلارینت، فلوت، هورن، ترومپت و سازهای کوبهای را بیان فرمایید؟
پاسخ: استفاده و خرید و فروش و ساختن و تعلیم و تعلم آنها حرام و خانه ها و مؤسساتی که برای اجراء این برنامهها تأسیس میشود همه خانه فساد است و پولی که از این راه کسب میشود و اشتغال در این مراکز همه حرام است و هیئتهای آنها باید شکسته شود و هر کس که آن را بشکند ضامن نیست.
سؤال: مبانی فقهی حلیت و حرمت انواع موسیقی و کیفیت تعیین مصداق موسیقی و مطرب چیست؟
پاسخ: مبانی حلیت و حرمت آیات شریفه قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) است و مصداق موسیقی را خود عرف تشخیص می دهد و از کثرت وضوح، توضیح دادن آن باعث ابهام میشود.