loading...
بیت الرضا
کانال یاب
admin بازدید : 665 پنجشنبه 24 بهمن 1392 نظرات (0)

 

http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شکلک ها

اسلام و ازدواج

 

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: در اسلام، هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست.

منبع : من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ص 409

  • پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسیکه به فطرت من علاقه دارد البته باید از سنت من پیروی کند و در راه من قدم بردارد و یکی از سنن من ازدواج و آمیزش با زنان است.

منبع : ماکارم الخلاق، ص 99

  • و نیز فرموده اند: برای یک مرد پس از قبول اسلام هیچ سودی بهتر و برتر از همسری با یک زن مسلمان درستکار نیست، زنی، که مرد را با دیدن خود شاد سازد، از دستورش اطاعت نماید، و در غیاب شوهر حافظ عفّت خویش و اموال وی باشد.

منبع : مکارم الخلاق، ص 101

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : هیچ یک از اصحاب رسول خدا ازدواج نمی کرد مگر آنکه نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره ی او می فرمود دینش کامل شد.

منبع : ص مکارم الاخلاق، ص 99

شکلک های محدثه

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بهترین امت من در درجه ی اول کسانی هستند که ازدواج کرده اند و مردان و زنان بدون همسر در رتبه ی آخر قرار دارند.

منبع : مستدرک،ج2،ص 531

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : کسی که ازدواج کند ، نصف دین خود را حفظ کرده است؛ پس، باید برای نصف دیگر از خدا پروا داشته باشد

منبع : بحارالانوار، علامه ی مجلسی، ج 100، ص 219

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : ای گروه جوانان هریک از شما که قدرت ازدواج دارد حتما اقدام نماید، چه این خود بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و خیانت آمیز و عورت را از بی عفتی و گناه محافظت نماید.

منبع : مکارم الاخلاق، ص 100

انتخاب همسر

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : آنکس که دختر خود را به ازدواج مرد فاسقی درآورد با این عمل از وی قطع رحم نموده است.

منبع : محجة البیضاء، ج 3، ص 94

  • حسین بن بشار واسطی به حضرت رضا (علیه السّلام) نامه ای نوشت که یکی از بستگانم درخواست وصلت با من دارد ولی بد اخلاق است. حضرت در جواب فرمود اگر اخلاقش بد است با او ازدواج نکن.

منبع : ص وسائل ،ج 5، ص10

  • ابن ابی یعفور به امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: من می خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم علاقه دارند زن دیگری را به همسری خود درآورم. حضرت فرمودند : زن دلخواه خودت را بگیر و آن را که والدینت می خواهند ترک گوی.

 منبع : صکافی، جلد5 ص 401

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : زن را برای زیباییش به همسری نگیر چه ممکن است جمال زن باعث پستی و سقوط اخلاقیش شود، و همچنین به انگیزه ی مالش با وی پیوند زناشویی برقرار مکن زیرا مال می تواند مایه ی طغیان او گردد، بلکه به سرمایه ی دینش متوجّه باش و با زن با ایمان ازدواج کن.

منبع : محجة البیضاء، جلد 3، ص 85

  • مردی به حضرت امام حسن (علیه السّلام) عرض کرد دختری دارم، به نظر شما با که وصلت کنم. فرمودند : با کسیکه متقی و با ایمان باشد. چه اگر او را دوست بدارد مورد احترامش قرار می دهد و اگر دشمنش بدارد به وی ستم نمی کند.

منبع : المستطرف، ج2، ص 218

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : از خوشبختی و سعادت مرد اینستکه زن با فضیلت و شایسته ای نصیبش گردد.

منبع : کافی، ج5 ، ص 327

  • روزی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به پا خاست و به مردم فرمودند: بپرهیزید از گیاهان سبز و خرّمی که در سرگین پرورش یافته است. عرض شد یا رسول الله مقصود از این سخن چیست؟ فرمودند : مراد، زن زیبا و خوبرویی است که در خانواده ی بد و محیط فاسد پرورش یافته است.

منبع : ص کافی، جلد5 ص 332

  • امام صادق (علیه السّلام) می فرمودند : از دعای رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این بود، که خدایا به تو پناه می برم از زنی که مرا پیر می کند قبل از آنکه زمان پیریم فرا رسیده باشد.

منبع : کافی، ج5،ص326

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : هر زنی به همبستری شوهر شرابخوار خود تن در دهد به عدد ستارگان آسمان مرتکب خطا شده است و فرزندی که از آن مرد پدید می اید ناپاک و پلید است و خداوند از آن زن هیچ توبه و فدیه ای را قبول نمی کند مگر آنکه شوهرش بمیرد یا او را از قید زناشویی رها سازد.

منبع : لئالی الخبار ص 267

  • امام باقر (علیه السّلام) فرموده اند : سوال کردند مرد مسلمانی را زیبایی زن دیوانه ای واله و مجذوب می کند، آیا او را به همسری خود انتخاب نماید؟ فرمودند : نه، ولی اگر کنیز دیوانه ای باشد می تواند با او همبستر شود و تمایل جنسی خود را ارضاء نماید ولی مراقب باشد آبستن نشود.

از این حدیث می توان استفاده کرد که پیشوای اسلام به سلامت عقلی نسل اجتماع توجه کامل دارد.

منبع : وسائل جلد 5 ص 10

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : مردان مسلمان با زنانی که آشکارا و بی پروا زنا می دهند ازدواج نکنند و همچنین زنان عفیف و مسلمان مردانی را که علناً زنا می کنند به همسری خود اختیار ننمایند مگر آنکه معلوم شود توبه کرده اند و صمیمانه از اعمال ناشایست و منافی با عفت خویش دست کشیده اند.

منبع : مکارم الخلاق ص 104

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : کسی که دختر خود را با شرابخواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است.

منبع : وسائل جلد5 ص 9

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : شرابخوار اگر خواستگاری کند به او دختر ندهید.

منبع : وسائل جلد5 ص 9

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : از ازدواج با احمق بپرهیزید زیرا هم نشینی با احمق مایه ی اندوه و بلاء و فرزندش نیز مهمل و بدبخت است.

منبع : جعفریات ص 92

ازدواج برای ریاکاری

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : اگر کسی زنی را با مال حلال به همسری قانونی خویش درآورد و مقصودش از ازدواج با وی فخرفروشی و ریاکاری و خوبینی باشد خداوند از این پیوند زناشویی جز بر ذلت و پستی او نمی افزاید.

منبع : ص وسائل، کتاب نکاح، باب استحباب تزویج المرأة لدینها، ص 6

  • ابراهیم همدانی می گوید درباره ی ازدواج نامه ای به امام باقر (علیه السّلام) نوشتم. حضرت به خط خود جواب داد که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : با کسی که از اخلاق و دینش رضایت دارید ازدواج کنید و خودداری شما از وصلت با او باعث فساد و فتنه ی بزرگ در جامعه خواهد شد.

منبع : کافی، ج5، ص 347

تسریع در ازدواج

  • به روایت امام صادق (علیه السّلام) روزی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به منبر رفت و پس از حمد وثنای الهی فرمودند: ای مردم، جبرئیل از پیشگاه الهی نزد من آمد و گفت دختران بکر مانند میوه ی درختند، موقعی که میرسد اگر چیده نشود اشعه ی آفتاب فاسدش می کند و وزش باد آن را پراکنده می سازد. همچنین دختران وقتی به حد بلوغ رسیدند و مانند زنان در خویشتن تمایل جنسی احساس نمودند دارویی جز شوهر ندارند و اگر همسر نگیرند از فساد ایمن نیستند چه آنکه بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نیست.

منبع : کافی، ج5، ص337

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : ای جوان ازدواج کن و از زنا بپرهیز که زنا ریشه های ایمان را از دلت بر می کند.

منبع : مکارم الاخلاق،ص99

ازدواج موقت

  • فتح بن یزید می گوید : از حضرت ابالحسن (علیه السّلام) درباره ی ازدواج موقت سوال کردم. فرمودند : این ازدواج حلال مطلق است برای کسیکه ازدواج دائم نکرده است، البته چنین شخصی باید عفت خود را از راه ازدواج موقت محافظت نماید.

منبع : کافی، ج5، ص 337

  • علی بن یقطین به محضر حضرت رضا (علیه السّلام) شرفیاب شد و از ازدواج موقت سوال کرد. حضرت در جواب فرمود: تو را با آن چکار است؟ با آنکه دارای همسر دائمی هستی و خداوند تو را از ازدواج موقت بی نیاز ساخته است.

منبع : مستدرک، ج 2 ،ص 588

ازدواج با فامیل

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : با غیرفامیل ((غریبه)) ازدواج کنید و فرزندان نحیف و لاغراندام نیاورید.

منبع : لسان العرب (( ضواء))، ص 558

  • ونیز فرموده اند : با بستگان نزدیک ازدواج نکنید که فرزند ضعیف و لاغر به وجود می آید.

منبع : محجة البیضء، ج3، ص 94

ایامی

( مردهای بی زن و زنهای بی شوهر)

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : جوانان بی همسر بدترین افراد امت من هستند. مردی به نام عکاف زن نمی گرفت، روزی به محضر رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد. حضرت پس از اینکه از تمکن مالی و سلامت جسمی او پرسش هایی کرد و او جواب مثبت داد در کمال صراحت فرمود: ازدواج کن وگرنه از گناهکاران به حساب میایی.

منبع : مستدرک ج2 ص 531

رهبانیت و تارک دنیا شدن از نظر مذهبی در جهان غرب عملی پسندیده و صحیح است ولی در اسلام درست قضیه برعکس است: خودداری از ازدواج نه تنها پاک و پسندیده نیست بلکه این عمل اعراض از سنت رسول اکرم و انحراف از صراط مستقیم فطرت شناخته شده است.

  • حضرت رضا (علیه السّلام) فرمودند : زنی در مقام سوال به امام باقر (علیه السّلام) عرض کرد من (( متبتله)) هستم، حضرت فرمود : مقصودت از تبتل چیست؟ جواب داد تصمیم دارم هرگز ازدواج نکنم، فرمود برای چه؟ گفت برای نیل به فضیلت و کمال، حضرت فرمود : از این تصمیم منصرف شو، اگر خودداری از ازدواج ، فضیلتی در بر می داشت حضرت زهرا (علیه السّلام) به درک این فضیلت از تو شایسته تر بود ، چنین نیست که احدی در فضیلت بر وی پیشی گیرد.

منبع : بحار، ج 23، ص 51

  • امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند : دو رکعت نماز شخص متأهل، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.

منبع : رساله ی نوین ، امام خمینی (ره) با توضیحات عبدالکریم بی آزار شیرازی، ص66

صداق و مهر

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : بهترین امت من زن هایی هستند که صورتشان زیباتر و صداقشان کمتر باشد.

منبع : بحار، ج 23، ص 55

  • وشاء می گوید از حضرت رضا (علیه السّلام) شنیدم که می فرمودند : اگر مردی با زنی ازدواج کند بیست هزار مهر زن و ده هزار برای پدر زن قرار دهد، مهریه صحیح و جایز است ولی آن را که برای پدر زن قرار داده فاسد و غیرقانونی است.

منبع : کافی، جلد 5 ص 384

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : علاقه ی شدید به چیزی آدمی را کور و کر می کند.

منبع : خاتمة المستدرک، میرزای نوری، ج1 ، ص201

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : برای دختران و پسران خود امکان ازدواج فراهم کنید تا خداوند اخلاقشان را نیکو کند و در رزق و روزی آن ها توسعه دهد و عفاف و غیرت آن ها را زیاد گرداند.

منبع : نوادر راوندی ، ص 36

  • حضرت سجاد (علیه السّلام) فرموده اند : کسیکه برای خدا و به قصد صله ی رحم ازدواج نماید پروردگار جهان او را به تاج بزرگی و عظمت، مفتخر و سرافراز خواهد ساخت.

منبع : وسائل،کتاب نکاح، باب استحباب تزویج المراة لدینها و صلاحها...، ص5

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

توجه : کلیه ی این احادیث از کتاب حیلة المتّقین از ملّا محمّد باقر مجلسی برداشته شده است. ص 54 تا 56

در اصناف زنان و صفات پسندیده و ناپسندیده ایشان

  • امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: زن به منزله قلاده ای است که در گردن خود می افکنی پس ببین که چگونه قلاده برای خود میگیری.

منبع: ص 54

  • حضرت صادق (علیه السّلام) می فرمایند: زن صالحه و غیرصالحه هیچیک قیمت ندارند زن صالح طلا ونقره قیمت و قدر او نیست بلکه او بهتر است از طلا و نقره و زن غیرصالحه به خاک هم نمی ارزد، خاک بهتر از اوست.

منبع:ص 54

  • رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: دختر به کفو(مانند،نظیر) و مثل خود بدهید و از کفو و مانند خود دختر بخواهید و از برای نطفه ی خود زنی را پیدا کنید که شایسته ی آن باشد، که فرزند از او بهم رسانید.

منبع: ص 54

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: هر که زنی بخواهد برای حسن و جمال یا از برای مال، از هر دو محروم ماند و اگر از برای دین داری و صلاح بخواهد حق تعالی مال و جمال او را روزی می کند.

منبع: ص 54

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: زن باکره بخواهید که فرزند بسیار آورد و زن مقبولی که فرزند نیاورد مخواهید که من مباهات می کنم به شما با امتهای پیغمبران دیگر در روز قیامت مگر نمی دانی که فرزندان در زیر عرش الهی از برای پدران خود طلب آمرزش می کنند و حضرت ابراهیم ایشان را نگاهداری می کند و حضرت ساره ایشان را تربیت می نماید در بالای کوهی از مشک و عنبر و زعفران.

 

منبع:ص 54

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: دختران باکره بخواهید که دهنهای ایشان خوشبوتر و رحم های ایشان خشک تر و پستان های ایشان پرشیرتر است و فرزندان آورنده ترند مگر نمی دانید که مباهات می کنم به بسیاری از شما در روز قیامت حتی به فرزندی که ناتمام از شکم افتاده باشد او می آید و خشمناک بر در بهشت می ایستد پس حق تعالی می فرماید که داخل بهشت شو می گوید که نمی روم تا پدر و مادرم پیش از من نروند پس حق تعالی به ملکی امر می فرماید که پدر و مادرش را بیاور داخل بهشت کن پس به طفل خطاب می فرماید که ایشان را داخل بهشت کردم برای زیادتی رحمت من نسبت به تو.

منبع: ص 54

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چون به خواستگاری زنی می فرستاد می فرمودند که گردنش را بو کنند که خوشبو باشد و غوزک پایش پرگوشت باشد.

منبع:ص 55

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: که چون خواهید زنی را خواستگاری کنید از مویش بپرسید چنانچه از رویش می پرسید، که نصف حسن مو است.

منبع:ص55

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: که بهترین زنان شما زنی است که فرزند بسیار آورد و دوست شوهر باشد و صاحب عفت باشد و در میان خویشان خود عزیز باشد و نزد شوهرش ذلیل باشد و از برای شوهر خود زینت و بشاشت کند و از دیگران شرم کند و عفت ورزد هرچه شوهر گوید شنود و آنچه فرماید اطاعت کند و چون شوهر با او خلوت کند آنچه از او خواهد مضایقه نکند اما به شوهر در نیاویزد که او را به تکلف بر جماع بدارد و سپس فرمودند: بدترین زنان شما زنی است که در میان قوم خود خوار باشد و بر شوهر مسلط باشد و فرزند نیاورد و کینه ورز باشد و از اعمال قبیحه پروا نکند و چون شوهر غایب شود زینت کند و خود را به دیگران نماید و چون شوهر آید مستوری اظهار کند و سخنش را نشنود و اطاعتش نکند و چون شوهربا او خلوت کند مانند شتر صعب مضایقه کند از آنچه شوهر به او اراده دارد قبول نکند و از تقصیرش درنگذرد.

منبع:ص55

  • شخصی به خدمت حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و گفت: زنی دارم که هرگاه به خانه می روم مرا استقبال می کند و چون بیرون می آیم مشایعت می کند و چون مرا غمگین می بیند می گوید که چه غم داری، اگر از برای روزی غم می خوری خدا متکفل روزی تو و دیگران شده است و اگر برای آخرت غم می خوری، خدا غم تو را زایل می کند. حضرت فرمودند: که خدا کارکنان دارد این زن از کارکنان خداست و نصف ثواب شهید دارد.

منبع:ص55

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: بهترین زنان امت من آن است که خوش روتر و مهرش کمتر باشد.

منبع:ص55

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: خوبی زن آن است که مهرش کم باشد و زاییدنش آسان باشد و شومی زن آن است که مهرش گران و زاییدنش دشوار باشد.

منبع:ص55

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خداوند عالمیان می فرماید که چون خواهم جمع کنم برای مسلمانی نیکیهای دنیا و آخرت را به او می دهم دل شکسته ی خاشع و زبان ذکرکننده و بدنی صبر کننده بر بلا و زن مومنه که هرگاه به او نظر کند شاد شود و چون غایب شود شوهر خود را نگاهداری کند و مال شوهر را ضایع نکند.

منبع:ص55

  • حضرت امام محمّد باقر (علیه السّلام) می فرمایند: که در بنی اسرائیل شخصی بود بسیار عاقل و مال بیشمار داشت و یک فرزند داشت از زن عفیفه که در شکل و شمایل به او شبیه بود و دو فرزند داشت از زن دیگر که عفتی نداشت. چون وقت فوت او شد گفت: که همه مال من برای یکی از شماها است. چون مرد، هر یک دعوی کردند که مال برای من است. به نزد قاضی رفتند، قاضی گفت: که به نزد آن سه برادر که به عقل مشهورند بروید. پیش یکی از آنها رفتند، مرد پیری بود، گفت : بروید به نزد فلان برادر که از من بزرگتر است، به نزد او رفتند، نه پیر بود و نه جوان، او گفت: که به نزد برادر بزرگتر از من بروید، چون به نزد او رفتند او را جوان یافتند پس اول سوال کردند به چه سبب برادر کوچکتر از همه پیرتر و تو از همه بزرگتری و از ایشان جوانتری؟ گفت: اما آن برادر کوچک زن بسیار بدی دارد و بر بدی های او صبر می کند که مبادا به بلای دیگر مبتلا شود که صبر نتواند کرد، به این سبب از همه پیرتر می نماید و اما آن برادر دیگر زنی دارد که گاه گاهی خوشحالش می کند به این سبب میانه حال مانده است و من زنی دارم که همیشه مرا خوشحال دارد و هرگز آزرده ام نمی کند به این سبب جوان مانده ام. پس برادران حال خود را نقل کردند گفت: اول بروید و استخوان پدر خود را بدر آورید و بسوزانید و بعد از آن بیایید تا در میان شما حکم کنم .چون رفتند پسر کوچک شمشیری برداشت و برادرانش کلنگها برداشتند و چون به سر قبر رسیدند آن دو کلنگ بر قبر زدند که قبر را بشکافند، برادر کوچک شمشیر کشید که نمی گذارم قبر پدرم را بشکافید و من از حصه خود گذشتم و مال را به شماها گذاشتم چون به نزد قاضی آمدند قاضی مالها را به پسر کوچک داد و به آنها گفت که اگر شماها هم فرزند او می بودید چنانچه برادر کوچک را شفقت فرزندی مانع شد از درآوردن و سوختن پدر، شما را هم مانع می شد.

منبع: ص 55

آداب نکاح

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: که هرگاه کسی اراده ی خواستگاری نماید، دو رکعت نماز بگذارد و حمد الهی را بگوید و این دعا را بخواند (( اللهم انی ارید ان اتزوج فقدرلی من النساء اعفهن فرجا" و احفظهن لی فی نفسها و مالی و او سعهن رزقا" و اعظمهن برکه و قدرلی ولدا"طیبا" تجعله خلفا"صالحا" فی حیوتی و بعد موتی))

منبع: ص 56

  • در حدیث معتبر منقول است که سنت است تزویج در شب واقع شود،به حضرت امام محمّد باقر(علیه السّلام) خبر رسید که شخصی زنی خواست در ساعتی که هوا گرم بوده است در میان روز، حضرت فرمودند که گمان ندارم که میان ایشان اتفاق و الفت بهم رسد پس بزودی از هم جدا شدند.

منبع: ص 56

  • در حدیث معتبر دیگر منقول است که عقد کردن در ماه شوال خوبست.

منبع:ص56

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: هر که عقد کند یا زفاف کند و ماه در عقرب باشد عاقبت نیکو نبیند. و در روایات دیگر منقول است که هر که در تحت الشعاع عقد یا زفاف کند بداند که فرزندی که منعقد شود پیش از تمام شدن سقط شود.

منبع: ص 56

  • حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) می فرمایند: روز جمعه روز خواستگاری و نکاح است و بدانکه مومنان را طلبیدن و مهمانی کردن در نکاح سنت است و پیش از عقد نکاح خطبه خواندن سنت است.

منبع: ص 56

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: از سنت پیغمبران است طعام دادن در وقت تزویج و حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) چون میمونه را تزویج نمود ولیمه فرمود و حلس به مردم خورانید و آن چنگالی بوده است که از خرما و روغن و کشک میساخته اند و حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: که ولیمه ی روز اول لازم است و در روز دوم نیکی است و در روز سیم ریا و سمعه است.

منبع: ص56

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اهمیت ازدواج در اسلام

 

  • شخصی به نام عکّاف به محضر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد. حضرت از او پرسید: (( آیا ازدواج کرده ای؟)) وقتی وی ، به رغم اینکه از نظر توانایی مالی مشکلی نداشت، پاسخ منفی داد، پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به او فرمودند: (( ازدواج کن وگرنه در زمره ی گناهکاران به شمار می آیی.))

منبع: ص أبی جعفر محمد بن الحسن الطوسی، تهذیب الاحکام،ج7 حدیث 1044

  • حضرت صادق (علیه السّلام) می فرمایند: کسی که به سبب ترس از فقر ازدواج نکند ، نسبت به خدا بد گمان است.

منبع: محمد بن یعقوب کلینی،الفروع من الکافی،ج5،ص330،باب ان التزویج یزید فی الرزق،حدیث1

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در یک خطاب کلی به همه ی جوانان می فرمایند: ای جوانان، هر کدام که می توانید، ازدواج کنید؛ زیرا ازدواج موجب عفت چشم و پاکدامنی می شود و هر کسی که امکان ازدواج ندارد، برای فرونشاندن آتش شهوت خود، روزه بگیرد.

منبع: احمد بن عبدالعزیز الحداد، اخلاق النبی فی القرآن و السنة،ج2،ص692

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: برای بهره مندی از رزق ازدواج کنید؛ زیرا در زنان برکت است.

منبع:محمد حسن نجفی،جواهر الکلام فی شرائع السلام،ج29،ص10

ارزش واسطه ی ازدواج

  • حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) می فرمایند: برترین واسطه گری ها واسطه گری در امر ازدواج است.

منبع: محمد بن یعقوب کلینی،الفروع من الکافی،ج5،ص331،باب من سعی فی التزویج،حدیث1

  • حضرت صادق (علیه السّلام) می فرمایند: کسی که وسایل ازدواج را برای شخصی فراهم کند، روز قیامت مورد توجه خاص خداوند قرار می گیرد.

منبع: محمد بن یعقوب کلینی،الفروع من الکافی،ج5،ص331،باب من سعی فی التزویج،حدیث2 یامحمد باقر مجلسی بحارالانوار،ج100،ابواب النکاح،باب1،ص218،حدیث8

اصالت خانوادگی

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به شدت از ازدواج با دختران زیبایی که شرافت خانوادگی ندارند، بر حذر داشته و می فرمایند: ای مردم، از گیاهان سبز و خرمی که در مزبله رشد کرده اند بپرهیزید!گفتند: ای رسول خدا، منظور از این جمله چیست؟ در پاسخ فرمودند: دختر زیبایی که در خانواده ای بد رشد کرده باشد.

منبع: محمد بن یعقوب کلینی،الفروع من الکافی،ج5،ص332،باب اختیار الزوجةحدیث4

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: فرزندان انسان از نظر ویژگی های جسمی و روحی، بیشتر به برادران زن او شباهت پیدا می کند.

منبع: محمد حسن نجفی،جواهر الکلام فی شرائع السلام،ج29،ص37

تقوا و تدین

  • حضرت امام صادق (علیه السّلام) می فرمایند: اگر کسی به دلیل زیبایی یا ثروت با یک زن ازدواج کند، خداوند او را به همان واگذار می کند؛ اما اگر معیار او در انتخاب همسرش، دین او باشد، خداوند زیبایی و ثروت را نیز به او عطا می کند.

منبع: محمد بن یعقوب کلینی،الفروع من الکافی،ج5،ص333 باب ((فضل من تزویج ذات دین و کراهة من تزویج للمال))،حدیث3

  • مردی به محضر امام حسن(علیه السّلام) آمد و عرض کرد دختری دارم و زمان ازدواجش فرا رسیده است، او را به چه کسی بدهم؟ امام حسن(علیه السّلام) فرمودند: کسی که تقوای الهی دارد؛ زیرا اگر او را دوست داشته باشد، عزیزش می دارد و اگر او را خوش ندارد، به او ظلم نخواهد کرد.

منبع: شهاب الدین محمد بن احمد أبی الفتح الابشیهی المحلی ، المستطرف فی کل فن مستظرف،ج2،ص248

  • حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: کسی که دختر خود را به ازدواج فاسق در آورد، رابطه ی نسبی خود را با او بریده است.

منبع:محسن فیض کاشانی، المحجه البیضاء فی تهذیب الحیاء،ج3،ص94

اخلاق نیک

  • کسی در نامه ای از امام رضا (علیه السّلام) ،پرسید:یکی از اقوام من به خواستگاری دخترم آمده است،اما قدری بداخلاق است.امام رضا(علیه السّلام) در پاسخ او نوشت:اگر بداخلاق است،دختر خود را به او نده.

منبع:محمد باقر مجلسی،بحارالانوار،ج100،باب3،حدیث17،ص234و235

  • امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: دختر خود را به شراب خوار ندهید؛ وگرنه مانند این است که او را به سوی زنا سوق داده باشید.

منبع: محمد باقر مجلسی،بحارالانوار،ج100،باب21،ج7،ص372

 

نمونه ای درس آموز

روزی مرحوم کاشف الغطا، یکی از مراجع بزرگ تقلید، پس از پایان درس فرمودند: (( من دختری دارم که وقت ازدواجش فرا رسیده است، اگر یک فرد متدین و اخلاقی باشد، من او را به دامادی می پذیرم و دخترم را به همسری او در می آورم.)) در این میان، یکی از حضار از جای خود برخاست و پس از لحظه ای، بدون اینکه سخنی بگوید، نشست. پس از اتمام جلسه ، مرحوم کاشف الغطا او را به منزلشان دعوت کردند. معلوم شد یکی از شاگردان فاضل، متدین و خوش اخلاق خود اوست. بنابراین بدون اینکه نیاز به تحقیق بیشتری درباره او داشته باشد، درباره امکانات مالی اش از او پرسیدند. طلبه ی جوان در پاسخ گفت: چیزی ندارم. مرحوم کاشف الغطا فرمودند: (( مانعی ندارد، این منزل ما یک اطاق خالی دارد که ما فعلا به آن نیازی نداریم و شما می توانید در آن زندگی کنید.)) و سپس در همان شب مقدمات عروسی و ازدواج را فراهم کرد و دخترشان را به رسم آن روزگار، عروس کردند. بدین ترتیب یک زندگی ساده و بدون تکلّف آغاز گردید. داماد کسی نبود جز مرحوم حاج شیخ محمد تقی مسجد شاهی اصفهانی که بعدها یکی از مراجع بزرگ تقلید شد و از نظر علمی در سطح بسیار بالایی قرار گرفت. این خانواده که زندگی مشترک را از صفر شروع کرده بودند، با فضل و رحمت خداوند بسیار متمول شدند و از چنان شخصیت، قدرت و منزلتی برخوردار شدند که نه تنها در اصفهان، بلکه در همه ی ایران شناخته شده بودند و پادشاهانی همچون ناصرالدین شاه و حاکمانی چون ظل السلطان در مقابلشان متواضع بودند و از آنان می ترسیدند.

منبع: حسین مظاهری، اخلاق و جوان، ص 152و153

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • کانال یاب
  • هیئت فرهنگی مذهبی قمر بنی هاشم (ع) مرند
  • ان سی چت| چت شلوغ | ققنوس چت
  • منجی آخر
  • هیأت مذهبی روضة الزهرا(س)_تربت حیدریه
  • سیر تا پیاز عاشورا
  • وبسایت رسمی قاب تلاوت
  • چهارده انوار الهی
  • چهارده انوار الهی
  • ولایتمداران عاشورایی
  • سایت ظفرمند
  • سایت ظفرمند
  • سایت ظفرمند
  • مجمع حیدریون شهرستان میبد
  • راسخون 313
  • قرآن نفس میکشد
  • پایگاه اینترنتی شیعه آباد
  • مهدی جانان
  • نهرروز مطالب مذهبی و سخن بزرگا
  • ازولادت تا شهادت امام علی علیه السلام
  • هیأت مهدی آل محمد (ص) شهرستان تاکستان
  • وبلاگ راحت روح
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده خودآموز انگلیسی
  • اسلام-تشیع
  • لاله ها
  • وبلاگ لاله ها
  • جلسه قاسم ابن الحسن ع مشهد
  • پيشگيري بلاگ
  • وبسایت علمی فرهنگی آموزشی مهدی
  • آموزش نوین مداحی
  • فوریت های پزشکی
  • فوریت های پزشکی
  • (منتظران ظهور حضرت مهدی (عج
  • نماز کلید بهشت
  • گروه تبلیغی فاطمیون
  • سبک مداحی
  • پایگاه بچه بسیجی ها
  • ??????
  • پایگاه بسیج شهید فهمیده سراب
  • وبلاگ نماز
  • هیئت شیفتگان حسینی ملایر
  • سایت مذهبی باد صبا
  • مهدویت و انظار
  • بهترین وبلاگ مذهبی
  • خرید اینترنتی آسان
  • وبلاگ عاشقونه _✮ ❤ ✸عشق و هوس ✸ ❤ ✮
  • هیأت نما
  • به سوی ظهور
  • به سوی ظهور
  • هیات رهپویان وصال بهبهان
  • دانلود تلاوت كوتاه مجلسي
  • قدمی برای ظهور
  • قرارگاه سایبری عمار
  • عترت طاهرین
  • پایگاه اینترنتی عترت طاهرین
  • بیت الرضا
  • خرید شارژ ارزان
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1158
  • کل نظرات : 107
  • افراد آنلاین : 134
  • تعداد اعضا : 125
  • آی پی امروز : 362
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 790
  • باردید دیروز : 277
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 1,553
  • بازدید ماه : 1,553
  • بازدید سال : 58,462
  • بازدید کلی : 2,507,691