loading...
بیت الرضا
کانال یاب
admin بازدید : 539 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

از جمله براهین برتری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) بر سایر صحابه و از دلایل اثبات امامت و خلافت آن حضرت حدیثی است كه نزد علمای اسلام به نام حدیث منزلت معروف است. رسول الله (ص) به مناسبت های مختلف علی (ع) را نسبت به خود در منزلت و مقام هارون برای موسی معرفی نموده و بدو فرموده است: انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی. یعنی : تو برای من در مقام و منزلت هارون از موسی هستی جز اینكه بعد از من پیغمبری نخواهد بود و با این سخن به همه خاطر نشان كرد كه مانند هارون برای موسی، علی هم برادر و وزیر و معتمد و معاون و خلیفه من است و هیچ یك از خویشان و یاران من به قدر علی به من نزدیك نیستند (صحیح ترمذی، 2/301؛ مسند، ابن حنبل، 1/179 و 3/338؛ مناقب، ابن حنبل، حلیه الاولیاء، حافظ ابو نعیم اصفهانی، 7/195؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، 1/324، 4/204، 9/292؛ كنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، متقی هندی، 12/1155 به بعد) . 


ذیلا چند صورت از حدیث منزلت با اشاره به موارد و مناسبات صدور آن نقل می گردد: 1) رسول الله (ص) بعد از ورود به مدینه برای تحكیم وحدت در امت اسلامی و ایجاد انس و الفت بین مهاجرین و انصار مسلمانان را با یكدیگر برادر ساخت و علی را به برادری خویش اختصاص داد. عبدالله بن عباس حدیث ذیل را در این باره روایت كرده است: «لما آخی النبی بین اصحابه من المهاجرین و الانصار فلم یواخ بین علی بن ابی طالب علیه السلام و بین احد منهم خرج مغضبا حتی اتی جدولا فتوسد ذراعه... الی ان قال له: قم فما صلحت ان تكون الا ابا تراب. اغضبت علی حین واخیت بین المهاجرین و الانصار و لم اواخ بینك و بین احد منهم؟ اما ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لیس بعدی نبی. الا من احبك حف بالامن و الایمان و من ابغضك اماته الله میته الجاهلیه و حوسب بعمله فی الاسلام. یعنی: وقتی كه پیامبر (ص) بین اصحاب خود از مهاجرین و انصار پیوند برادری بست و علی بن ابی طالب (ع) را با هیچ یك از ایشان برادر نساخت علی خشمگین از مسجد بیرون رفت تا به جدولی (نهری خشك) رسید ذراع (آرنج) خود را زیر سر گذاشته (استراحت نمود. رسول الله (ص) وقتی او را نیافت در پی او رفت تا علی را در جدول روی خاك خفته یافت) پس بدو فرمود: برخیز كه شایسته ترین نام برای تو آن است كه ابوتراب باشی. آیا بر من خشمگین شدی كه بین مهاجرین و انصار پیوند برادری بستم و ترا به هیچ كدام از ایشان برادر نساختم؟ آیا خشنود نیستی كه برای من در مقام و منزلت هارون برای موسی باشی (برادر و جانشین) جز این كه بعد از من پیغمبری نخواهد بود؟ هان ای علی! هر كس ترا دوست بدارد امن و امان از هر سو او را فرا می گیرد و هر كس دشمن تو باشد خدا او را به مرگی چون مرگ بت پرستان بمیراند و به عملش در اسلام حسابرسی و بازجوئی خواهد شد. این حدیث را طبرانی در المعجم الكبیر (به نقل سید مرتضی فیروزآبادی در فضائل الخمسه فی الصحاح السته، 1/311) محب طبری مشروحا در الریاض النضره (1/13) ، نورالدین هیثمی در مجمع الزوائد (9/110) و علی متقی در كنز العمال (12/1175) روایت كرده اند؛ 2) حدیث ذیل از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده كه ترجمه آن چنین است: «رسول الله (ص) اراده فرمود با او برای جهاد عازم یكی از غزوات شویم. پس جعفر را پیش خواند و امر كرد در مدینه به جای او باقی بماند. جعفر گفت: ای فرستاده خدا. من هرگز بعد از تو نمی توانم در مدینه بمانم. پس مرا پیش خواند و پیش از اینكه سخنی بگویم سوگند داد در مدینه به جانشینی او بمانم. من به گریه افتادم. فرمود چرا گریه می كنی ای علی؟ گفتم: ای فرستاده خدای سه امر است كه مرا می گریاند. تنها یك سبب نیست. نخست آنكه فردا قریش می گویند: علی چه زود از همراهی پسر عمش سرباز زد و او را تنها گذاشت. دیگر این كه می خواستم در جهاد فی سبیل الله حاضر باشم. خدای می فرماید: و لا یطؤن موطئا یغیظ الكفار الخ (توبه، 120) ، یعنی: اهل مدینه و اعرابی كه در اطراف ایشانند نباید كه همراه رسول الله نروند و نباید جان خود را از جان او عزیزتر بشمرند. زیرا هیچ تشنگی و ماندگی و گرسنگی در راه خدای به ایشان نمی رسد و پای بر زمینی كه موجب غیظ كفار گردد نمی گذارند و هیچ گزندی به دشمن نمی رسانند مگر آن كه خدای در برابر هر یك از آنها عمل صالحی می نویسد... می خواستم به اجر جهاد برسم. موجب دیگری كه مرا می گریاند آن است كه می خواستم در این غزوه از فضل خدا (غنیمت) بهره ور گردم ـ رسول الله (ص) فرمود: اما این كه گفتی قریش خواهد گفت : علی چه زود از یاری پسر عم خود باز ایستاد و او را خوار گذاشت، همانا تو به من تأسی كرده ای قریش مرا هم ساحر و كاهن و كذاب خواندند. اما این كه گفتی خواستار اجر جهادی «اما ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؟ آیا خشنود نمی شوی كه برای من در مقام و منزلت هارون برای موسی باشی (برادر و خلیفه) جز اینكه بعد از من پیغمبری نیست. و اما این كه گفتی فضل (غنیمت) خدا را می جوئی این دو بهار فلفل است كه از یمن برای ما آورده اند. آن را بفروش و تو و فاطمه از بهای آن بهره مند شوید تا خداوند فضل و نعمت خود را به شما برساند. به هر صورت امور مدینه جز با من یا تو به صلاح نمی انجامد». این حدیث را بزاز و ابوبكر عاقولی و ابن مردویه اصفهانی و حاكم نیشابوری روایت كرده و حاكم آن را صحیح دانسته است. همچنین سیوطی در الدر المنثور تفسیر آیه «ما كان لاهل المدینه و من حولهم من الاعراب (توبه، 120) كه ترجمه آن گذشت، نقل كرده است. ابن حجر در اتحاف المهره باطراف العشره گوید: وزن هر بهار سیصد رطل عراقی است. هر رطل عراقی برابر است با دوازده اوقیه یا صد و سی درهم یا نود و یك مثقال. چون جعفر بن ابی طالب یكسال قبل از غزوه تبوك به شهادت رسیده بود و سردار دیگری به نام جعفر در بین صحابه نبود این حدیث شریف باید مربوط به زمانی قبل از غزوه تبوك باشد (كنزالعمال، 12/1173 به بعد؛ خصائص امیرالمؤمنین، نسائی، 84؛ فضائل الخمسه، 1/302 و سایر مآخذ) ؛ 3) در مناقب ابن حنبل (خطی ورق 125) از سعد بن ابی وقاص روایت شده است كه پیغمبر فرمود: یا علی. اما ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؟ متقی هندی این حدیث را در كنز العمال (13/1126 به بعد، 15/432) از مسند ابن حنبل و سنن ابن ماجه قزوینی نقل كرده است؛ 4) ابن عباس از رسول الله (ص) حدیث كرده است كه آن حضرت به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: اما ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا انك لست بنبی. انه لا ینبغی لی ان اذهب الا و انت خلیفتی. یعنی آیا تو راضی نیستی كه برای من در مقام هارون برای موسی باشی جز این كه تو پیغمبر نیستی؟ همانا شایسته نیست كه من بروم مگر این كه تو خلیفه من باشی. این حدیث را علی متقی در كنز العمال (12/1171) به روایت از احمد بن محمد بن حنبل در مسند و حاكم نیشابوری در المستدرك علی الصحیحین و با مختصر اختلاف لفظی بخاری در صحیح در بدء الخلقه باب مناقب علی بن ابی طالب و مسلم بن حجاج در صحیح در باب فضائل علی بن ابی طالب و ابن ماجه در سنن (به روایت فضائل الخمسه، 1/299) و ابو داوود طیالسی در مسند (1/28) و حافظ ابونعیم در حلیه الاولیاء (7/194) روایت كرده اند؛ 5) عبدالله بن احمد بن محمد بن حنبل از پدرش و او از ابوسعید و او از سلیمان بن بلال و او از جعید بن عبدالرحمان و او از عایشه دختر سعد بن ابی وقاص و عایشه از پدرش چنین آورده است: «علی با پیغمبر (ص) تا ثنیه الوداع بیرون رفت و گریه می كرد. او می گفت: مرا با زنان بر جای می گذاری؟ پیغمبر فرمود: اما ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا النبوه؟ آیا نمی خواهی برای من به جای هارون برای موسی باشی مگر در پیغمبری؟ این حدیث در مناقب ابن حنبل (ورق 126) تاریخ بغداد (8/52) خصائص نسائی و تفسیر سیوطی (فضائل الخمسه، 1/303) نقل شده است؛ 6) سعد بن ابی وقاص چنین حدیث كرده است: «علی را سه برتری و امتیاز است كه اگر یكی از آنها را من می داشتم برایم از شتران سرخ موی (ثروت بسیار) محبوبتر بود: رسول الله بعد از نزول وحی (آیه تطهیر) علی و فاطمه و دو پسر ایشان را زیر بالاپوش خود برد و گفت: خدایا اینها اهل من و اهل بیت منند. و علی را در یكی از غزوات در مدینه به خلیفتی گذاشت. گفت: یا رسول الله آیا مرا با زنان و كودكان بر جای می گذاری؟ رسول الله به او گفت: آیا خشنود نیستی كه برای من به جای هارون برای موسی باشی «اما ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبوه بعدی؟ و سخن او در روز خیبر كه سوگند می خورم فردا این رایت (درفش) را به مردی خواهم داد كه خدای و رسول او را دوست دارد و خدای به دست او فتح را روزی خواهد كرد. پس مهاجران همه به سوی او گردن كشیدند تا خود را به نظر رسول الله (ص) درآورند ولی آن حضرت فرمود: علی كجاست؟ گفتند به درد چشم مبتلی است، فرمود او را بخوانید. پس علی را نزد رسول الله (ص) آوردند. او آب دهان در چشم علی چكانید (و فورا بهبود یافت) پس خدای خیبر را به دست علی گشود» این حدیث از كنز العمال (15/411) و اعیان الشیعه (1/352) نقل شده است؛ 7) حدیث ذیل را عمر بن الخطاب از رسول الله روایت كرده است: «انما علی منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی این است و جز این نیست كه علی برای من به جای هارون برای موسی است (برادر و خلیفه) جز این كه بعد از من پیامبری نیست» این حدیث را علی متقی در كنز العمال (12/1174 به بعد) به روایت از ابن عباس و اسماء بنت عمیس آورده است؛ 8) اسماء بنت عمیس چنین حدیث كرده است: «هبط جبرئیل علیه السلام علی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد ان ربك یقرئك السلام و یقول لك: علی منك بمنزله هارون من موسی لكن لانبی بعدك همانا خدایت سلام می رساند و به تو می گوید: علی برای تو به جای هارون برای موسی است.

 

 

 
لكن بعد از تو پیغمبری نیست» این حدیث را محب طبری در الریاض النضره (3/154) به نقل از ابن عساكر و او از ابوذر غفاری روایت كرده است؛ 9) حدیث ذیل را ابن عباس روایت كرده است : «عمر بن الخطاب گفت: از علی به بدی یاد می كنید زیرا من از رسول الله سه خصلت (امتیاز) درباره او شنیدم كه اگر یكی از آنها را من داشتم برایم از هر چه آفتاب بر آن تافته است گرامی تر بود. من و ابوبكر و ابوعبیده جراح و چند تن دیگر از صحابه همراه رسول الله (ص) بودیم. او تكیه بر علی بن ابی طالب داشت... تا این كه دست بر شانه علی زد و گفت : ای علی تو از همه مؤمنان زودتر ایمان آوردی و زودتر مسلمان شدی. سپس گفت: انت منی بمنزله هارون من موسی، تو برای من به جای هارون برای موسی (برادر و خلیفه) هستی. و فرمود: بر من دروغ می بندد كسی كه ادعا می كند دوست من است ولی ترا دشمن می دارد» این حدیث را حسن بن بدر در مارواه الخلفا حاكم نیشابوری در المستدرك علی الصحیحین، شیرازی در الالقاب و ابن النجار و جمعی دیگر از محدثین روایت كرده اند؛ 10) پیشوای حنبلیان امام احمد در مسند (1/331) به اسناد خود از عمر بن میمون چنین حدیث كرده است: «من نزد ابن عباس نشسته بودم كه یك گروه نه نفری پیش او آمدند و بدو گفتند: ای پسر عباس، یا همراه ما به گوشه خلوتی بیا و یا مجلس را از این جمع كه نزد تواند بپرداز. ابن عباس گفت: من با شما می آیم. او در آن وقت هنوز كور نشده بود و چشمش سالم بود. پس به كناری رفتند و شروع به سخن كردند و چندی با هم حرف زدند كه ما نمی شنیدیم چه می گویند. پس ابن عباس نزد ما بازگشت و در حالی كه گرد و خاك جامه خود را تكان می داد گفت: اف و تف. اینها از كسی بدگوئی كردند كه ده و اند فضیلت دارد. سپس فضائل علی (ع) را كه به ایشان گفته بود برای ما شمردن گرفت... گفت: پیغمبر خدای با مردم به غزوه تبوك بیرون شد. علی گفت: آیا من هم با تو خواهم آمد؟ فرمود: نه. پس علی (ع) بگریست. پیغمبر (ص) بدو گفت: آیا خشنود نیستی كه از برای من مقام و منزلت هارون را نزد موسی داشته باشی جز این كه تو پیغمبر نیستی؟ همانا شایسته نیست كه من بروم مگر این كه تو خلیفه من باشی. این حدیث را امام نسائی در خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) (64) ، حاكم نیشابوری در المستدرك (3/132) ، محب طبری در الریاض النضره (2/203) و هم او در ذخائر العقبی (85) ، ابن كثیر در البدائه و النهایه (7/337) ، نورالدین هیثمی در مجمع الزوائد، (9/108) ؛ ابن حجر عسقلانی در الاصابه فی معرفه الصحابه (2/509) و امینی در الغدیر، (1/50) و سایر محدثین شیعی و سنی این حدیث را روایت كرده اند؛ 11) حدیث ذیل را مأمون عباسی از هارون الرشید روایت كرده است: «سفیان ثوری نزد من آمد. او را گفتم بهترین حدیثی را كه از فضائل علی (ع) می دانی برای من روایت كن. سفیان گفت: سلمه بن كهیل از حجبه بن عدی از علی علیه السلام روایت كرده است كه پیغمبر (ص) مرا گفت: «انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی» (كنزالعمال به روایت از ابن النجار، 6/402؛ الریاض النضره، 2/162؛ تاریخ بغداد، 4/71) ؛ 12) در صحیح باب فضائل صحابه از سعید بن مسیب از عامر بن سعد بن ابی وقاص از پدرش سعد روایت شده كه پیغمبر (ص) به علی (ع) فرمود: «انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی» سعید آورده است كه خواستم این حدیث را از زبان سعد بشنوم. پس نزد او رفتم و حدیث عامر را بازگو كردم. سعد وقاص گفت: آری من خود این حدیث را از رسول الله (ص) شنیدم. سپس انگشتهایش را در دو گوشش نهاد و گفت با این گوشهایم شنیدم و اگر خلاف گفته باشم بیمار و ناشنوا شوند. این حدیث را ابن اثیر در اسد الغابه (4/26) ، امام نسائی در خصائص (79) فیروزآبادی در فضائل الخمسه (1/300) خطیب در تاریخ بغداد (10/43، 12/323) و ابن عبدالبر در الاستیعاب (2/459) ... روایت كرده اند؛ 13) خطیب در تاریخ بغداد (7/452) چنین آورده است: «عمر بن الخطاب مردی را دید كه به علی دشنام می دهد. به او گفت: تو مردی منافقی زیرا من خود از رسول الله (ص) شنیدم كه می فرمود: «انما علی منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی» این حدیث را محب طبری نیز در الریاض النضره (2/163) روایت كرده است. ابن حجر عسقلانی در فتح الباری فی شرح صحیح البخاری (8/76) بعد از نقل حدیث منزلت از صحیح مسلم و صحیح ترمذی گوید: «این حدیث را علاوه بر سعد وقاص و ابوهریره و ابن عباس و جابر بن عبدالله و براء بن عازب و زید بن ارقم و انس بن مالك و جابر بن سمره و حبشی بن جناده و معاویه و اسماء بنت عمیس... گروه دیگری هم از صحابه روایت كرده اند (فضائل الخمسه، 1/301) ؛ 14) محمد بن اسحاق راوی احادیث سیره و مغازی رسول الله در اخبار غزوه تبوك آورده است كه: «... رسول الله علی بن ابی طالب را در مدینه به خلیفتی گذاشت... پس منافقان به بدگویی پرداختند و گفتند: او را بدان سبب با خود نبرده كه بر وی ثقیل آمده و خواسته است خود را از او سبك سازد... علی سلاح خود را برگرفت و به دنبال رسول الله شتافت تا در جرف بدو رسید. عرض كرد ای پیغمبر خدای، منافقین گمان بردند كه وجود من بر تو سنگینی كرده و خواسته ای خود را از من سبك سازی. پیغمبر فرمود: دروغ گفته اند، افلا ترضی ان تكون منی بمنزله هارون من موسی الا انه لانبی بعدی؟ (سیره ابن هشام، 2/310؛ تاریخ طبری، 2/368؛ طبقات ابن سعد، 3ـ 1/15) ؛ 15) پیشوای حنبلیان امام احمد بن محمد بن حنبل روایت كرده است كه: مردی نزد معاویه بن ابی سفیان آمد و از او مسأله ای پرسید. گفت برو از علی بن ابی طالب بپرس كه او آن را از من بهتر می داند. مرد گفت: ای امیرالمؤمنین پاسخ تو را از جواب علی بیشتر دوست دارم. معاویه گفت: چه حرف زشتی زدی و چه سخن ناشایستی بر زبان آوردی. تو مردی را دوست نمی داری كه رسول الله (ص) او را به خاطر علمش بسیار گرامی می داشت. به تحقیق كه آن حضرت به علی فرمود: انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی، و من شاهد بودم كه مسأله مشكلی برای عمر پیش آمد اما او گفت (باكی نیست) علی اینجا هست (و هر مشكلی را حل می كند) سپس به آن مرد گفت برخیز كه خدا پاهایت را از حركت باز دارد و قائم و استوار ندارد. این حدیث را علاوه بر مناقب ابن حنبل (ورق 116 نسخه عكس) الریاض النضره (2/195) نیز به روایت از ابوحازم نقل كرده است.
حدیث منزلت كه قطعیت صدور آن مورد اعتراف بزرگان علمای اسلام و ثقات محدثین شیعی و سنی است از لحاظ صحت اسناد و اثبات دلالت بر تقدم و افضلیت علی بر سایر صحابه از مدارك ثابت و مسلم شیعیان شمرده می شود (الاستیعاب به نقل سید محسن امین در اعیان الشیعه، 1/371) . به اسناد معتبر از امیرالمؤمنین (ع) و عمر بن الخطاب و سعد بن ابی وقاص و معاویه و ابوسعید خدری و ام سلمه و اسماء بنت عمیس و سایر یاران رسول الله (ص) روایت شده و در صحاح و مسانید عمده چون صحیح بخاری و صحیح مسلم و صحیح ابن ماجه و سنن بیهقی... ثبت است. دلالت حدیث بر مطلوب نیز صحیح است. استثناء و تخصیص یعنی استثناء كردن مقام نبوت و تخصیص سایر صفات هارون به علی (ع) ثابت می كند كه آن حضرت نزدیكترین و محبوبترین و معتمدترین صحابه برای پیغمبر بوده است. شیخ مفید در الارشاد (اعیان الشیعه، 1/371) آورده است كه این حدیث متضمن نص رسول الله (ص) بر امامت علی (ع) و اختصاص او به خلافت و برتری و امتیاز او بر همه كسانی است كه خصوصیات هارون را برای موسی نداشته اند. این امتیازات از زبان موسی بدین شرح آمده است: «... و اجعل لی وزیرا من اهلی هارون اخی. اشدد به ازری. و اشركه فی امری. كی نسبحك كثیرا و نذكرك كثیرا (طه، 34) خدایا برای من وزیری از خاندان من تعیین فرما. او برادرم هارون است. خدایا پشت مرا با وجود او محكم كن و او را در كار پیغمبری شریك من ساز تا ترا به پاكی یاد كنیم و ترا فراوان در یاد داریم. وظایف هارون نیز باز از زبان موسی چنین بوده است: «و قال موسی لاخیه هارون: اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبیل المفسدین (اعراف، 142) و موسی به برادرش هارون گفت: خلیفه من باش در قوم من و كار بنی اسرائیل را اصلاح كن و راه تباهكاران را مپوی. پس به موجب این حدیث غیر قابل انكار جمیع آنچه درباره هارون برای موسی ثابت شده ـ غیر از مقام نبوت ـ آن همه برای علی (ع) نیز ثابت شده است. میر حامد حسین كنتوری نیشابوری همه اسامی رجال و صور و الفاظ حدیث منزلت و اسناد صحت آن را در مجلد دوم از منهج دوم عبقات الانوار جمع آورده است و این مجلد را به حدیث منزلت اختصاص داده است.
 

 

برچسب ها حدیث منزلت ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • کانال یاب
  • هیئت فرهنگی مذهبی قمر بنی هاشم (ع) مرند
  • ان سی چت| چت شلوغ | ققنوس چت
  • منجی آخر
  • هیأت مذهبی روضة الزهرا(س)_تربت حیدریه
  • سیر تا پیاز عاشورا
  • وبسایت رسمی قاب تلاوت
  • چهارده انوار الهی
  • چهارده انوار الهی
  • ولایتمداران عاشورایی
  • سایت ظفرمند
  • سایت ظفرمند
  • سایت ظفرمند
  • مجمع حیدریون شهرستان میبد
  • راسخون 313
  • قرآن نفس میکشد
  • پایگاه اینترنتی شیعه آباد
  • مهدی جانان
  • نهرروز مطالب مذهبی و سخن بزرگا
  • ازولادت تا شهادت امام علی علیه السلام
  • هیأت مهدی آل محمد (ص) شهرستان تاکستان
  • وبلاگ راحت روح
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده خودآموز انگلیسی
  • اسلام-تشیع
  • لاله ها
  • وبلاگ لاله ها
  • جلسه قاسم ابن الحسن ع مشهد
  • پيشگيري بلاگ
  • وبسایت علمی فرهنگی آموزشی مهدی
  • آموزش نوین مداحی
  • فوریت های پزشکی
  • فوریت های پزشکی
  • (منتظران ظهور حضرت مهدی (عج
  • نماز کلید بهشت
  • گروه تبلیغی فاطمیون
  • سبک مداحی
  • پایگاه بچه بسیجی ها
  • ??????
  • پایگاه بسیج شهید فهمیده سراب
  • وبلاگ نماز
  • هیئت شیفتگان حسینی ملایر
  • سایت مذهبی باد صبا
  • مهدویت و انظار
  • بهترین وبلاگ مذهبی
  • خرید اینترنتی آسان
  • وبلاگ عاشقونه _✮ ❤ ✸عشق و هوس ✸ ❤ ✮
  • هیأت نما
  • به سوی ظهور
  • به سوی ظهور
  • هیات رهپویان وصال بهبهان
  • دانلود تلاوت كوتاه مجلسي
  • قدمی برای ظهور
  • قرارگاه سایبری عمار
  • عترت طاهرین
  • پایگاه اینترنتی عترت طاهرین
  • بیت الرضا
  • خرید شارژ ارزان
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1158
  • کل نظرات : 107
  • افراد آنلاین : 118
  • تعداد اعضا : 125
  • آی پی امروز : 246
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 425
  • باردید دیروز : 277
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 1,188
  • بازدید ماه : 1,188
  • بازدید سال : 58,097
  • بازدید کلی : 2,507,326